Motywacja Ucz się od innych

Czego o nauce języka powinniśmy się uczyć od dzieci?

– Chodź, synku, wstąpimy do księgarni, bo chcę kupić sobie książkę.

– Przecież wzięłaś ze sobą książkę.

– Tak, ale już ją przeczytałam.

– Możesz ją przeczytać jeszcze raz.

– Ale wtedy już nie będzie taka ciekawa, bo wiem, co się w niej wydarzyło.

– To możesz mi ją opowiedzieć.

Ta rozmowa pomiędzy moją siostrą i jej pięcioletnim synkiem podczas wyjazdu na ferie zimowe pokazuje cudownie logiczne rozumowanie małego dziecka. Ale pokazuje też jedną ważną rzecz, której w kwestii nauki języka obcego możemy się uczyć od dzieci.

Powszechnie wiadomo, że dzieci uczą się języków obcych bardzo szybko. Oczywiście powodem jest ich chłonny jak gąbka umysł, który doskonale i w zawrotnym tempie koduje wszystkie elementy języka. Nie bez znaczenia jest też sposób w jaki uczą się dzieci. Jedną prawdą, którą zna każdy rodzic jest to, że dzieci lubią powracać do tego co już znają. Potrafią dziesiątki razy z równym zainteresowaniem przeglądać tę samą książkę, słuchać i śpiewać te same piosenki i oglądać tę samą bajkę. Po krótkim czasie znają wszystkie teksty na pamięć i wciąż chętnie do nich powracają lub cytują w dowolnym momencie, gdy tylko przyjdzie im to do głowy. To jest właśnie jeden z dziecięcych sekretów szybkiej nauki – powtarzanie.

Dorośli ucząc się języka angielskiego często oczekują od siebie, że po pierwszym świadomym zetknięciu się z nowym słowem lub wyrażeniem powinni je zapamiętać. Niestety najczęściej tak się nie dzieje, a to powoduje frustrację i utwierdza ich w przekonaniu, że nie mają głowy do języków. Gdyby zechcieli, jak dzieci, powracać do przeczytanych tekstów czy obejrzanych filmów, z pewnością zauważyliby jak szybko zapamiętują nie tylko te wyrażenia, które świadomie chcą zapamiętać, ale też całą masę innych elementów językowych.

Istnieje wiele naukowych potwierdzeń dla istoty powtarzania. Jedną z bardziej znanych i często cytowanych reprezentacji zapamiętywania (a właściwie zapominania) jest krzywa Ebbinghausa, która pokazuje jak szybko zapominamy to, czego się uczymy, jeśli nie powtarzamy*.

blog o nauce angielskiego

Źródło: Stuff4educators 

Jak widać na wykresie, już po dwudziestu minutach od zetknięcia się z nowym elementem, na przykład podczas zajęć językowych, zapominamy ponad 40% tego, czego się uczymy. Kolejnego dnia pamiętamy niewiele ponad 30% informacji, a po miesiącu już tylko 20%. Jak bardzo te dane zmieniają się jeśli powtarzamy nowe elementy?

blog o nauce angielskiego

Żródło: Stuff4educators 

Jak widać na wykresie, już jednokrotne powtórzenie drastycznie zmienia ilość zapamiętanych informacji. Przy trzykrotnym powtórzeniu po miesiącu pamiętamy wciąż około 90% powtarzanych elementów.

Czego zatem możemy nauczyć się od dzieci w kwestii uczenia się języka angielskiego? Powracania do przeczytanych książek, obejrzanych filmów i przesłuchanych nagrań w języku obcym i powtarzania. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ponowne czytanie, słuchanie czy oglądanie jest piekielnie nudne. Oczywiście znamy już przebieg historii i wiemy jakie jest zakończenie, więc nie spodziewajmy się zaskoczenia równego temu, które towarzyszyło przy pierwszym zetknięciu z materiałem. Jednak między wersami, scenami czy zdaniami z pewnością jest jeszcze wiele do odkrycia, nie wspominając już o wielkiej satysfakcji z efektywnego zapamiętywania wyrażeń gotowych do użycia, gdy tylko będą potrzebne, a przecież o to nam wszystkim chodzi.

Zatem być może warto obejrzeć film ponownie, jeszcze raz przeczytać książkę lub artykuł czy powtórnie posłuchać podcastu. A może jest ktoś, komu można by jeszcze opowiedzieć o czym to było? Sprawdź i przekonaj się jak efektywna może być nauka angielskiego, gdy uczysz się tak jak dzieci.

*Badanie Ebbinghausa dotyczyło zapamiętywania pozbawionych sensu zbitek liter, co nie jest jednoznaczne z procesem zapamiętywania (i zapominania) elementów językowych, które mają sens. Jednak krzywa zapominania przy wprowadzeniu powtórek wciąż pokazuje jak wielkie znaczenie ma powtarzanie materiału, którego się uczymy.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply