Od początku Planowanie i organizacja nauki

Ogarnij się językowo: zajęcia online

blog o sauce języka angielskiego

Zbliża się kolejny pierwszy dzień września i początek nowego roku szkolnego. Skoro tutaj jesteś i czytasz ten wpis pewnie i dla Ciebie zbliża się moment kolejnego podejścia do nauki języka angielskiego. Na moim blogu znajdziesz już artykuły o tym jak wybrać szkołę językową oraz jak wybrać zajęcia w grupie i te indywidualne. Ale jeśli pochodzisz z małej miejscowości, gdzie wybór nauczycieli i kursów jest ograniczony lub jeśli Twój charakter pracy czy inne życiowe zobowiązania nie pozwalają Ci się dostosować do harmonogramu jakiejkolwiek placówki, musisz rozważyć zajęcia w trybie online. Dziś trochę Ci o nich opowiem.

Wśród osób, z którymi rozmawiam często panuje przekonanie, że zajęcia językowe przez internet są nie dla nich. Tymczasem ze statystyk w Inspiro Language Academy wynika, że 99% uczniów, którzy wypróbowali zajęcia online decyduje się kontynuować kurs w tej formie. Sama prowadząc zajęcia przez internet stale spotykam się z efektem „wow” po stronie ucznia, który przekonuje się jak wiele możliwości daje nam taki sposób prowadzenia lekcji. Przypomnę tylko, że wraz z moim zespołem lektorskim uczymy tylko dorosłych, wśród których znajdują się również osoby, które wychowywały się, dorastały i wciąż funkcjonują z dala od świata internetu. Tak, one też mogą mieć zajęcia online i często bardzo je sobie cenią.

Zacznijmy od obalenia kilku mitów związanych z zajęciami przez internet:

Nie można w pełni korzystać z zajęć bez tablicy, kredy, kartki papieru i podręcznika.”

Oczywiście wszystkie te przedmioty mogą ułatwić proces uczenia się podczas lekcji, ale kto powiedział, że zajęcia online ich nie wykorzystują? Dobre zajęcia przez internet wykorzystują te wszystkie i znacznie więcej przydatnych narzędzi. Podczas lekcji przez internet możemy korzystać z e-tablicy, na której obie strony, lektor i uczeń, mogą pisać, mazać, notować, a po zajęciach drukować, jeśli mają ochotę. Podczas zajęć możesz oczywiście notować istotne elementy w zwykłym zeszycie, ale możesz też wykorzystać edytory tekstu, które pozwalają na samodzielne lub wspólne tworzenie notatki z lekcji. Możesz pracować z podręcznikiem w wersji papierowej, elektronicznej lub bazować na oryginalnych artykułach i filmach na każdy możliwy temat, dostępnych w sieci w dowolnym momencie, za darmo. Lektor może odtworzyć nagranie lub film, który wspólnie śledzicie i omawiacie. Do tego dochodzą też ćwiczenia online i testy, które możesz wykonywać podczas zajęć lub w czasie samodzielnej pracy. Na koniec wspomnę jeszcze o aplikacjach do nauki słówek, gramatyki, rozumienia ze słuchu i innych kompetencji językowych. W notatkach do zajęć możesz otrzymać od lektora link na każdy dzień samodzielnej pracy. Wystarczy kliknąć i uczyć się kiedy chcesz i gdzie chcesz. A to wszystko to tylko wierzchołek góry lodowej. Możliwości jest znacznie więcej.

Tylko osoby biegłe technicznie i zaznajomione ze skomplikowanym oprogramowaniem mogą bez problemów korzystać z zajęć online.”

Trochę już obaliłam ten mit we wstępie, ale powiem jeszcze raz: uczniowie online w mojej szkole to osoby w wieku 18+, a w tej grupie mieści się też 50+ i 60+. Sama miałam zajęcia z osobą, która czuła się komfortowo jedynie włączając komputer, odbierając przychodzące połączenie i wyłączając komputer. I to mniej więcej wystarczające umiejętności, których potrzebujesz aby wziąć udział w lekcji online. Cała reszta należy do nauczyciela. Dobry lektor powinien przeprowadzić Cię przez wszystkie aplikacje, programy, strony i narzędzia, najlepiej bez konieczności Twojego logowania się gdziekolwiek.

Przez internet nie da się nawiązać relacji z lektorem.”

Przyznaję się, też tak uważałam jeszcze kilka lat temu, kiedy rozpoczynałam prowadzenie zajęć przez internet. Zmieniłam zdanie już podczas mojego pierwszego kursu, w trakcie którego zaprzyjaźniłam się ze swoją uczennicą, która mieszka setki kilometrów od mojego miejsca zamieszkania i której nigdy nie spotkałam „na żywo” i choć co prawda nie wiem ile ma wzrostu, gdybym spotkała ją na ulicy od razu zauważyłabym nową fryzurę i to w jakim jest humorze. Internet skraca dystans tak bardzo, że podczas lekcji można zapomnieć o dzielących nauczyciela i ucznia kilometrach. Jednocześnie potrafię wyobrazić sobie brak „chemii” pomiędzy lektorem i uczestnikiem zajęć odbywających się w jednym miejscu. Zatem moim zdaniem relacji nie buduje obecność dwóch osób w jednym miejscu, a ich osobowość, zaangażowanie i zrozumienie.

A co dają Ci zajęcia w trybie online?

Możliwość rozwoju pod okiem specjalisty

Twoje miejsce zamieszkania nie musi być przeszkodą w rozwoju Twoich umiejętności językowych. Jeśli tylko masz dostęp do internetu i przyzwoity sprzęt, bez żadnych wygórowanych wymagań, możesz korzystać ze wsparcia profesjonalistów, którzy specjalizują się w nauczaniu dorosłych i uczeniu przez internet. Nieskromnie przyznam, że właśnie takie osoby znajdziesz w moim zespole lektorów.

Elastyczność

Nie wiem jak wygląda Twoja dyspozycyjność do nauki i uczestnictwa w zajęciach z angielskiego. Nie wiem według jakiego schematu pracujesz, kiedy opiekujesz się dziećmi czy uprawiasz sport. Wiem jednak, że nauka języka wymaga od Ciebie poświęcenia cząstki Twojego czasu na tę właśnie aktywność. Potrafię sobie wyobrazić jak trudno jest Ci ten czas znaleźć, nie wspominając już o czasie na dojazd i powrót do domu. Dodatkową trudnością jest odnalezienie wspólnego miejsca w grafiku z dobrym nauczycielem. Zajęcia online pozwalają niwelować te ograniczenia. O tym jak bardzo je niwelują mówi fakt, że podczas tych zajęć moi uczniowie łączyli się ze mną z biura, restauracji, hotelu, parku a nawet z parkingu przy autostradzie. Ja sama zdecydowałam się na prowadzenie zajęć przez internet jako świeżo upieczona mama zajmująca się maluszkiem w domu. Nie raz doceniłam ich elastyczność prowadząc zajęcia w spodniach od piżamy:)

Natychmiastowy dostęp do nieograniczonych zasobów internetu

Artykuły, słowniki, aplikacje, filmiki, podcasty, fora, czaty, blogi, gry, konferencje, muzyka… nie sposób wymienić tego wszystkiego, z czego można bezpośrednio korzystać podczas zajęć, a wiele z tych narzędzi trudno było by przenieść w realia sali lekcyjnej.

Oczywiście uczenie się przez internet nie jest pozbawione wad. Musimy bowiem wziąć pod uwagę ewentualne trudności techniczne, które się zdarzają (choć w mojej ocenie nie częściej niż np. trudności w komunikacji miejskiej czy stanie w miejskich korkach w drodze na zajęcia). Rozczarowywać może też fakt, że pomimo iż odbywamy zajęcia przez internet, komputer nie bierze za nas udziału w procesie uczenia się. Tę ciężką pracę musimy ostatecznie wykonać sami.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply